![](https://8c11647ed1.clvaw-cdnwnd.com/ad5dc0df542fc15f46ec4dee3a607098/200000009-a93c6aa357/children-playing-on-grass_1098-504.jpg?ph=8c11647ed1)
Adaptace a vývoj dětí
Jak na první začátky v miniškolce ?
Každé dítě se přizpůsobuje jinak novému prostředí a kolektivu, proto doporučujeme:
![](https://8c11647ed1.clvaw-cdnwnd.com/ad5dc0df542fc15f46ec4dee3a607098/200000320-3f5e840586/sisters-781096_1920%20%281%29%20kopie.jpg?ph=8c11647ed1)
- ve 1,5 letech už může dítě zvládnou občasné 3 - 4 hodinové odloučení
- dítě si bude zvykat lépe, když nastoupí s kamarádem/ kamarádkou
- nikdy neodcházejte tajně, tím že se rodič loučí a zase se vrací, získává dítě důvěru v to, že ho neopustí
- neprodlužujte loučení, rychle odejděte
- nestůjte za plotem nebo oknem, kde by Vás dítě mohlo vidět
- pokud má Vaše dítě nějaké zdravotní omezení nebo jiné specifické potřeby, docházka, pleny aj., prosím předem informujte ředitelku zařízení.
![](https://8c11647ed1.clvaw-cdnwnd.com/ad5dc0df542fc15f46ec4dee3a607098/200000322-c0303c12b3/no%C4%8Dn%C3%ADk%20d%C3%ADt%C4%9B.jpg?ph=8c11647ed1)
Učení na nočník bez stresů. Jak na to?
Kdy je dítě dost velké, abychom ho začali učit na nočník?
- ve věku mězi 1,5 - 2 lety, pokud je dítě zdravé
- ve chvíli, kdy se množství plen ustálilo a dítě zvládne mít suchou plenu i déle než dvě hodiny
- když si dítě uvědomuje tělesné pocity spojené s vylučováním
Ideální doba na odnaučení chození na nočník je léto a vaše dovolená. Teplé počasí vybízí
k běhání 'jen tak' a dovolená vám zase umožňuje se na proces plenkového
odvykání soustředit. Začněte s odstraňování plenek přes den a až poté,
co si dítě vylučování plně uvědomí, vrhněte se do odvykání nočního.
Výměna plenky za méně kvalitní pomůže. Rychle se nasáknou a dítěti se tak mezi nožičkami najednou objeví velká nepohodlná mokrá koule. V tu chvíli mu vysvětlete, že je už opravdu na plenku velké, proto ho tak tíží a je třeba už čurat do nočníku. Většina dětí mokrou zátěž ráda odhodí.
Zajistěte, aby dítě více pilo, jedlo polévky apod. Jde o to, aby hodně močilo, a vy tak měli co nejvíce možností k trénování. Večer ale samozřejmě zmírněte a větší pití podávejte naposledy dvě hodiny před spaním.
Učení hrou platí i u chození na nočník. Panenky, medvídci a další hračkoví mazlíčci mohou také chodit na nočník. Dítěti se bude hra určitě líbit a rychle pochopí, co po něm chcete. Můžete mu také sami hlásit, když půjdete na záchod. Některé děti budou chtít být 'dospělé' a budou se dožadovat chození na velký záchod. Můžete mu dát stoličku k záchodu a dětské prkénko, některé se spokojí s nočníčkem na 'dospěláckém' záchodě.
Chválit, chválit, chválit, všichni chceme být pochváleni, a pro děti to platí dvojnásob. Každý
úspěch náležitě oslavujte třeba jim jen zatleskejte se slovy výborně, děti to miluji a dítě se tak budete motivovat.
![](https://8c11647ed1.clvaw-cdnwnd.com/ad5dc0df542fc15f46ec4dee3a607098/200000323-57725586fa/brothers-2107264_1920.jpg?ph=8c11647ed1)
Kolem druhého roku si dítě dále rozvíjí slovní
zásobu. Začíná tvořit jednoduché věty. Jeho nejčastější otázka zní: "Co
je to?" Stává se, že používá podstatná jména v prvním pádě a slovesa v
infinitivu. Je nutné, aby rodič nesprávné tvary ihned opravoval, aby nemohlo dojít k jejich chybné fixaci.
Pro věk tří let je charakteristický prudký rozvoj řeči. Otázka "proč?" se stává nejčastějším projevem dítěte v průběhu dne. Díky tomu si dále rozšiřuje slovní zásobu. Začíná si osvojovat gramatickou stavbu vět, vyjadřuje bez problémů své myšlenky, je schopné si pamatovat první rýmy a učí se vést dialog. Většina dětí již souvisle mluví. Často se v tomto věku vyskytují špatně vyslovované hlásky, především sykavky, L, R a Ř.
Čtyřleté dítko má slovní zásobu kolem dvou tisíc slov. Dochází ke zpřesnění významu jeho slovní zásoby i ke zlepšení gramatické stavby vět. Umí recitovat básničky, převyprávět pohádku či popsat situaci, která se stala. Mělo by již správně používat měkčené hlásky Ď, Ť, Ň.
Mezi čtvrtým a pátým rokem je nejdůležitější činností dítěte hra. Kreslí si, rozeznává barvy. Při hovoru používá gramaticky správně rozvité věty, dovede vyprávět vlastní zážitky.
Šestileté dítě rozumí i složitým dějům, má velkou
slovní zásobu a gramaticky zvládá jednoduchá souvětí. Je schopné se samo
dobře vyjadřovat a zároveň chápe slovní projev druhého člověka. Začíná
rozlišovat konkrétní a abstraktní pojmy. V tomto období by mělo správně
vyslovovat jednotlivé hlásky mluvené řeči. Výslovnost se stále časem
zdokonaluje. Jakmile umí správně vyslovovat změkčené hlásky, mělo by se
zdokonalit ve vyslovování sykavek a hlásky L. Nejpozději se učí hlásky R
a Ř.
Před nástupem do školy už by měla být výslovnost korektní a zcela v pořádku. Vždy mějme na paměti, že vývoj řeči probíhá u každého dítěte jinak. Neexistuje šablona, podle které bychom se mohli řídit. Nerovnoměrný vývoj řeči může nastat také u sourozenců, kteří jsou vychováváni ve stejných podmínkách. Kolem sedmého roku se výslovnost hlásek v mozkových centrech řeči fixuje a lze říci, že dále se vyvíjí spíše obsah mluveného projevu v závislosti na rozumových schopnostech a učení.
Porucha a vada jsou různé věci
Porucha řeči je většinou pouze přechodným problémem. Odborníka vyhledáme, když je dítěti kolem čtyř let. Do začátku školní docházky pak bývá tento problém obvykle vyřešen.
Mluvíme-li o vadě řeči, jedná se většinou o problém dlouhodobý, který souvisí s vývojovými problémy dítěte, jež jsou dány geneticky a podobně. V tomto případě odborníka navštívíme ve velmi raném věku a péče může poté probíhat mnoho let.
Mějte u své ratolesti tedy vždy oči na stopkách. První impulz, kdy se
zjistí, že něco není v pořádku, může vyjít od členů nejbližší rodiny,
ale také třeba od pediatra nebo učitelek v mateřské škole. Včasná
diagnostika a následná péče či léčba má samozřejmě vždy lepší šanci na
nápravu.
Věk dítěte, kdy je třeba navštívit
odborníka, není nijak ohraničen. Odvíjí se od konkrétní poruchy či vady
řeči.
![](https://8c11647ed1.clvaw-cdnwnd.com/ad5dc0df542fc15f46ec4dee3a607098/200000336-62af563a6b/child-2619902_1920.jpg?ph=8c11647ed1)
PŘEDŠKOLÁK - předškolní příprava jak na to?
- Po dobu 3-4 měsíců, krok za krokem rozvíjíme dovednosti a schopnosti nezbytné pro počáteční čtení, psaní a počítání.
- V případě zájmu provádíme test školní připravenosti, test laterality a zkoušku rizika poruch psaní a čtení pro předškoláky.
- Jednotlivé schopnosti cvičíme dostatečně dlouho a citlivě, aby si je dítě opravdu osvojilo.
Formou HRY se zaměříme na tyto oblasti:
- grafomotorické dovednosti, správné držení tužky, lehké a volné psaní po celé ploše papíru bez přítlaku, správný sed a dýchání
- oblast sluchová, poznávání hlásek, rozdíly mezi podobnými hláskami, krátké a dlouhé hlásky, sluchová krátkodobá i dlouhodobá paměť
- oblast zraková, přesné zrakové vnímání, vnímání rozdílů na obrázcích, zraková paměť, zrcadlové rozlišování, kresba
- pravo-levou orientaci, prostorovou orientaci, automaticky se orientuje v sešitě, na tabuli, bez dlouhého váhání
- orientace v čase, týden, roční období
- komunikační dovednosti, dostatečná aktivní slovní zásoba a srozumitelné vyjadřování celými větami, schopnost vyprávět krátký příběh
- krátkodobá a dlouhodobá paměť
- trpělivost, vytrvalost, soustředění a udržení pozornosti
- ovládání emocí, přiměřené sebevědomí
- schopnost přesně vnímat instrukce a rozumět jim, pracovat samostatně
Proč:
- Učení psaní, čtení a počítání půjde svižně, kvalitně a s minimálním úsilím - více v aktualitách.
- Domácí úkoly nebudou "boj".
- Zbavíme Vás obav, zda Váš předškolák zvládne první třídu.
- Posílíme odolnost předškoláka vůči školní zátěži.
- Ukážeme Vám, jak s dítětem pracovat. Zjistíte, jak rychle se Vaše dítě učí novým věcem, jak dlouho se vydrží soustředit.
- Předškolní učení je prevence poruch školních dovedností, tj. dyslexie, dysgrafie, dysortografie.
- Součástí konzultací je i výchovné poradenství, tj. zvládání vzdoru, vztekání, plačtivosti, hyperaktivity, zbrklosti, posilování sebevědomí, prevence šikany, apod.
- Zabráníte špatným návykům, zejména v oblasti grafomotorika předškoláka. Není jedno jak dítě drží tužku. Pouze dobrý úchop pera a uvolněná ruka umožní dítěti psát dostatečně rychle. Jakmile nestíhá, je to vždy na úkor gramatických chyb (projeví se v druhé polovině 2. třídy).