Jak pracujeme
V naší dětské skupině uplatňujeme alternativní metody práce s dětmi. Alternativní vzdělávání je spojení užívané v různých významech - jeden z nejobecnějších říká, že se jedná o vzdělávání odklánějící se od hlavního proudu, někdy také nabízející dítěti různé cesty (alternativy) poznávání, či různá řešení problémů (úkolů) apod. Pojem alternativní má základ v latinském slově alter, což znamená druhý a předpokládá volbu jedné možnosti ze dvou a více eventualit.
Dítě si snadno zapamatuje:- 10% toho, co slyší
- 15% toho, co vidí
- 20% toho, co současně vidí i slyší
- 40% toho, o čem diskutuje
- 80% toho, co přímo zažije nebo dělá
- 90% toho, co se pokouší naučit druhé
Pří práci s dětmi se řídíme principy Montessori pedagogiky:
"Pomoz mi, abych to dokázal sám."
Dítěti dáváme dostatečný čas a prostor pro samostatnou práci. Učitel je
dítěti průvodcem, partnerem a vzorem. Neradí, nehodnotí, pomáhá dítěti
až když o to dítě samo žádá.
-
Respektování senzitivních fází
V každém období je dítě přirozeně naladěno k získávání určitých dovedností. Poznatky získané v tomto období jsou trvalé. Nevyužije-li se tato fáze, dítěti trvá naučení se dovednosti déle a s větší námahou.
-
Ruka je nástrojem mozku
"Řekni mi a já zapomenu, ukaž mi a já si zapamatuji, nech mě to udělat a já pochopím". Pomůcky vycházejí z principu, že práce rukou je základem pro chápání věcí a jevů, pro rozvoj myšlení i řeči.
-
Svobodná volba práce
Dítě má možnost samo ovlivňovat co bude dělat, s kým, a jak dlouho bude pracovat. Svobodná volba jde ruku v ruce se zodpovědností a respektováním pravidel.
-
Připravené prostředí
Je takové uspořádání třídy, pomůcek a materiálů, které podněcuje dítě k samostatné práci.
-
Polarizace pozornosti
Je maximální koncentrace na určitou činnost nebo práci. Pokud je dítě takto zaujato, nemá být vyrušováno a má mu být poskytnut dostatek času, aby mohlo práci samo dokončit.
-
Práce s chybou
Chyby s námi žijí a mají svůj smysl. Chyba má být dítěti ukazatelem toho, co si ještě potřebuje procvičit či zopakovat. Chybu se dítě učí chápat jako běžný, přirozený projev v procesu učení, jako užitečnou součást řešení problémů a jako zdroj nových poznatků. Montessori materiály a pomůcky jsou připraveny tak, aby si dítě mohlo vždy samo zkontrolovat správnost řešení, najít a opravit chybu.
-
Věkově smíšené skupiny
Takové uspořádání podporuje spolupráci, vzájemnou pomoc a inspiraci, ohleduplnost, trpělivost a získávání sociálních dovedností.

Rozlišujeme 6 nejdůležitějších senzitivních období
od narození do šesti let.
SMYSLOVÝ VÝVOJ
od narození - 5 let
Období je charakteristické tím, že si děti tříbí své smysly - rády ochutnávají, očichávají, hladí různé povrchy, poslouchají pozorně různé zvuky a vše samozřejmě sledují. Rozvíjí si všechny své smysly a to jim pomáhá v rozvoji kreativního a abstraktního myšlení do budoucna. M. Montessori uvádí, že dobře rozvinuté smyslové schopnosti pomáhají později dospělým v jejich profesi. Např. lékař při diagnóze využívá hmat, zrak, sluch i čich.
Jak děti podpořit?
- ochutnávejte společně různé věci,
- umožněte jim přivonět k různým květinám, popisujte zda, jsou to vůně libé či nelibé,
- dotýkejte se různých povrchů,
- poslouchejte různé druhy hudby a zaměřujte se na zajímavé zvuky.
JAZYK
od narození do 6 let
Jedno z nejdelších senzitivních období. Dítě se naučí vydávat zvuky, mluvit, zajímá se o písmena. Děti udělají neuvěřitelný pokrok - dochází k
obrovskému nárůstu slovní zásoby, kdy se děti neustále vyptávají otázkou
proč. Zjišťují co, jak funguje kolem nich. Naučí se velmi snadno také druhý
jazyk, neučí jen slova a stavbu věty, ale také akcent. V období mezi 3,5 - 4,5 let děti projevují zájem o psaní. Pro nás to může být příliš, ale dětem odpovíme na jejich zájem, Později ve škole jím to tak snadno snadno jako v
okamžik projeveného zájmu nemusí jít. Když zvládnou psát, naváže na to automaticky
zájem o čtení, což je období mezi 4,5 - 5,5 lety.
Jak děti podpořit?
- povídejte si často, o různých tématech, věcech, pokud se vaše dítě zajímá např. o zvířata nebojte se jim dávat celé názvy jako např. kočka domácí, v tomto období se to naučí snadno a rychle, čtěte si pravidelně, mluvte jasně, nezdrobňujte a nešišlejte.
ŘÁD
18 měsíců až 4,5 roku
Představme si novorozence, který právě vstoupil do našeho světa, jak těžké to musí být, zorientovat se zde a přijmout zcela jiné prostředí, než do teď bylo bezpečné matčino lůno. Právě proto jsou pro dětí řád, pravidla, opakující se rituály důležité - vytváří v nich pocit bezpečí a důvěru v okolní prostředí, kde se snadněji zorientují. Současně si tak vytváří i vnitřní řád v jejich mysli.
Jak děti podpořit?
- snažíme se něměnit domácí rutuály, např. usínání
změny v jejich pokojíčku, tak je děláme společně s nimi,
ukládáme hračky na stejná místa, kde je později mohou sami nalézt,
naše děti mají jiné tempo a žijí tímto okamžikem, tak když se rozhodneme jít s nimi na procházku, tak nikam nespěchejme, snažme se jim přizpůsobit.
POHYB
od narození do 4,5 let
Do pohybu řadíme rozvoj jemné a hrubé motoriky, učí se lézt, chodit,
obcházet nějaký nábytek atd. Dítě, které má doma schody si jistě mnohem
lépe osvojí lezení vzhůru, proto řada dětí v bytech maminkám lezou po
židlích a šplhají vzhůru, neb nemají možnost to trénovat někde jinde. Práce rukou a rozvoj jemné motoriky je velmi důležitý - možnost
pracovat s drobnými předměty, dotýkat se různých povrchů, zastrkávat
věci do děr, otáčet a ohmatávat různé tvary. Mezi pohyb se řadí také psaní, a proto je důležité se naučit psát do
věku 4,5, později už děti k psaní nebudou mít tak silnou vnitřní
motivaci.
Jak děti podpořit?
- vytvořit jim doma nebo jinde prostředí, kde budou moci dostatečně lézt, plazit se, běhat, chodit, skákat, balancovat, přenášet předměty prázdné,
- s vodou apod.,
- umožnit jim práci s materiálem či pomůckami, které rozvíjí koordinaci oko - ruka,
- chodit s nimi pravidelně do lesa, do parků, kde jim příroda nabízí nespočet možností k pohybovým aktivitám.
ZÁJEM O MALÉ PŘEDMĚTY
1 - 3 roky
Děti
se fixují na velmi malé, drobné pro nás někdy
přehlédnutelné věci. Ukazuje nám to, že řád a detail se v dětské mysli
spojují dohromady. Je dobré sestoupit
z naší dospělácké výšky na kolena a projít si okolí dítěte a zjistit,
co jej může vyrušovat od jeho koncentrace v práci. Děti dokáží zhlédnout
maličké stvoření (mraveneček, boruček aj) My dospělí jsme zahlceni
myšlenkami a aktivitami, často si domýšlíme ze získaných zkušeností a
těchto malých věcí si nevšímáme. Hlavním středem zájmu nějsou velké
křiklavé věci. Dítě potřebuje přesnost, která je potřeba
k vytvoření logického myšlení, proto se soustředí na drobnosti, kterých
si dospělí někdy ani nevšimne.
Jak děti podpořit?
- nabídnout hry či aktivity, kde se pracuje s malými drobnými a současně zajímavými předměty.
Vaše dítě může mít jistě své specifické senzitivní období, které jsme tu nezmínili. Např. období dinosauří mánie u chlapců, pečení a vaření u holčiček apod. Důležité je si uvědomit, že v tomto čase, kdy odhalíte tento zájem je dobré dětem nabízet obdobné aktivity a podpořit jejich touhu a chuť se v dané oblasti vzdělat.
SOCIÁLNÍ VÝVOJ
2,5 - 6 let
V tomto období děti vnímají vše, co se děje kolem nich, ale také v
nich samotných. Zajímají se o tělesné pochody, potřeby. Proto je vhodné v
tomto období děti seznamovat s pravidly chování.
Nespoléhejte tedy na to, že jsou teď malé a etiketu a pravidla chování je naučíte později, až budou větší - nebude to pak už středem jejich zájmu a budete to mít mnohem obtížnější.
Jak děti podpořit?
stolujte společně, snažte se dodržovat pravidla, která chcete, aby se Vaše děti později také naučili,
zavírejte dveře tiše,
mluvte na sebe polohlasem a nekřičte,
seznamte je se způsoby zdvořilého chování, které považujete za důležité.